Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Než se zabiješ, ukliď před prahem!

Nedávno jsem viděla rozhovor s psychologem Gayem Hendricksem, kterému volal jeho velmi sklíčený klient, jenž pomýšlel na sebevraždu. Doktor Hendricks se ho zeptal, zda si během dne nevšiml, něčeho čím by mohl pomoci někomu jinému. Klient dlouho přemýšlel a pak řekl, že ano. Když se vracel domů, všiml si, že místo před prahem jeho staré sousedky by potřebovalo zamést. Doktor mu řekl, aby na tu paní nezvonil ani jinak na sebe neupozorňoval, vzal koště a to místo před prahem uklidil. Až bude hotov, může svému doktorovi opět zavolat. Muž byl pryč asi 15 minut, a když se vrátil, byl to úplně jiný člověk. Dokázal něco uskutečnit. Tento skutek z něj udělal laskavého člověka, a takoví lidé se přece nechtějí zabíjet.

Jak je možné, že člověku, kterému se ještě před chvíli hroutil svět, člověku který už neviděl ve svém životě žádnou naději na zlepšení, takový zdánlivě obyčejný čin pomohl změnit názor?

Vědci díky studii hladiny serotoninu v mozku zjistili, že tento enzym působí na lidi jako antidepresivum a vytváří nám příjemné pocity. Při zkoumání, vytvořili situaci, kdy byla někomu poskytnuta laskavost, tomuto člověku naměřili zvýšenou hladinu serotoninu stejně jako tomu, kdo tuto laskavost poskytoval. Pak se zaměřili na skupinu lidí, kteří byli pouze svědky poskytnutí laskavosti, a těmto lidem také stoupla hladina serotoninu. Klient, který pomýšlel na sebevraždu a šel uklidit staré paní před jejím prahem, si tímto činem vytvořil dobrou náladu a v takové chvíli je asi těžké si brát život.

Vzpomínám si na svou kamarádku, která když byla v té nejtěžší chvíli, dostala nápad, jít pomáhat hladovějícím do Afriky. Při představě, že se má depresivní kamarádka objeví v prostředí té netěžší bídy a beznaděje, bez vnitřní síly, která by ji udržela při životě, mi stávaly chlupy na kůži a snažila jsem se jim to všemožně vymluvit. Jenže to byl asi její vnitřní instinkt, který ji v pudu sebezáchovy hnal někomu pomoci. Moje kamarádka nebyla, žádné tintítko, tak šla rovnou do extrému. I já jsem ve svých nejtěžších chvílích života hledala záchranné lano, tenkrát mně napadaly jemnější způsoby než mou kamarádku. Je pravdou, že jsem tajemství laskavosti objevila, jen jsem neznala její kouzlo v kontextu s chemickými pochody v mozku.

Vím, že když je člověk nespokojený dělá se mu laskavost jiným cizím lidem hůř, je těžší někomu pomáhat, když se litujeme, jak máme strašný život a jak k vám byl nespravedlivý. Když se ale na to podíváme, třeba z tohoto vědeckého pohledu, může nám to jít snáz. Můžeme si místo role „oběti“ vybrat roli „tvůrce“ a jít si vytvořit dobrý pocit. Za pokus to stojí, ne?     

Všimli jste si, že laskavost začíná slovem láska?

S láskou

Autor: Milada Jašová | sobota 2.2.2013 9:03 | karma článku: 24,28 | přečteno: 1032x
  • Další články autora

Milada Jašová

Plačte se svými dětmi!

Jednou jsem viděla v jednom americkém filmu srandovní scénku, kde na jedné párty pro děti malý chlapeček spadl, natloukl si a začal brečet. Přiběhla jeho maminka, vzala ho na klín a začala brečet s ním.

14.11.2016 v 23:49 | Karma: 8,07 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Antibiotika, nebo antibiotika?

Ležela jsem v posteli a bylo mi zle, hodně zle, moc, moc, moc zle, že se dokonce mé myšlenky začaly zaobírat tématem vlastní smrti. Ano byla jsem vyčerpaná psychicky i fyzicky a nemohla se hnout.

9.9.2016 v 23:00 | Karma: 12,08 | Přečteno: 603x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Proč nejsme (U)spokojeni?

Přemýšlela jsem nad touto otázkou, když jsem pozorovala své děti. Moc ráda je pozoruji a zkouším uhádnout, co zrovna prožívají. Objevili novou věc? Její novou funkci? Zažily nový pocit?

16.11.2015 v 23:40 | Karma: 6,69 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

Kdy jsme vlastně ztratili sami sebe?

Pozoruji své děti , když si hrají a uvědomuji si jejich pravdivost ve vyjadřování, když něco chtějí, nebo když se jim něco nelíbí. Nepotřebují dlouze přemýšlet nebo spíše vymýšlet, jak to udělat, aby to co chtějí dostali. Samozřejmě si už za tu krátkou dobu, co jsou na světě všimli, že když udělají určitou věc dostanou to, co chtějí rychleji, nebo ji prostě dostanou, ale přesto si nemyslím, že jsou to malí rozmazlení vyčůránkové, které nezajímá nic jiného než jak nás dostat nebo přelstít. To je právě to co mi na tom nesedí. Pořád slyším ze svého okolí, jen abyste je nerozmazlili, nebo si dej pozor, aby ti nepřerostli přes hlavu. Ne to nechápu, jako by děti, které jsou na tomto světě nové a vlastně uvnitř nepopsané tabule, které dychtivě hltají vše kolem sebe, zkoušejí, objevují svět do kterého přišli, měli hlavní úkol nás přelstít? Nebo snad nachytat nás na švestkách?

23.1.2015 v 23:44 | Karma: 6,61 | Přečteno: 437x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

A smrt byla najednou moc blízko.

Takovou chvíli prožívá asi každý člověk jinak. Když mi doktor řekl na prohlídce, že je mrtvé, propadla jsem se do jiné reality, jakéhosi uvnitřnění. Vše bylo naopak, mé já se postavilo do pozoru a to ostatní kolem naprosto zastínilo. Byla jsem jen já se svým břichem, ve kterém se choulila dvě miminka, jedno živé a druhé mrtvé.

15.11.2014 v 0:58 | Karma: 22,78 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

Kdy jsme vlastně přestali milovat své rodiče?

Můj 2,5 roční syn se ke mně večer při usínání přitulil, vzal mě za ruku a silně mi ji stiskl. Cítila jsem, jak se v celém mém těle rozlévá nádherný pocit mateřské lásky, která stále sílila. Uvědomovala jsem si, že tento cit k němu nikdy nepomine, cit bezpodmínečné mateřské lásky se nikdy neztratí z mého srdce.

25.1.2014 v 22:30 | Karma: 44,43 | Přečteno: 10780x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

Jak je to tedy s tou duchovní cestou?

„Já vám to zas tak nežeru to vaše duchovno“ vypadlo z nedávno mé kamarádky, když jsme se konečně po dlouhé době setkaly na čaji v jedné kavárně. Trochu jsem se v duchu usmála, ale zároveň jsem její reakci chápala. Jakoby to slovo „duchovno“ bylo jakýmsi cejchem a všichni kdo se k němu hlásí, byli okamžitě označeni za blázny.

4.1.2014 v 10:42 | Karma: 10,20 | Přečteno: 727x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

Stíny ponížení

Už jsem seděla v autobuse, měla jsem krásný pocit. Právě jsem byla na prohlídce u gynekologa a opět jsem viděla mé dvojčátka přes ultrazvuk, jak se tam v bříšku převalují a navzájem do sebe přes dělící blánu strkají. Čekala mě půlhodinová cesta, tak jsem si říkala, že si budu něco číst. Za sebou jsem zaslechla ufňukávání a zároveň hlas matky, která něco vyčítala své dceři. Nenapadlo mě, že bych měla ten rozhovor poslouchat, ale najednou jsem byla v něm, zúčastněná, dokonce jsem měla pocit, že to ponížení, které právě ta malá holka prožívala znám, že jsem přesně něco takového zažila. Matka vyčítala dceři, že ji ponížila před paní učitelkou, protože nevěděla, jak se jmenuje příjmením, a v které ulici bydlí.

22.10.2013 v 8:48 | Karma: 12,93 | Přečteno: 930x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

1000 důvodů, proč nemít dítě.

Peníze, svět plný násilí a zlodějů, strach z toho, že bude postižené, nejdříve bychom si chtěli něco užít, není čas, není místo atd. atd. ...no, myslím, že bychom k té tisícovce někdy došli. Takovéto důvody slyším od racionálně přemýšlejících lidí často. Je to způsob myšlení dnešní společnosti, je to způsob, který nás vede k životu, jaký žijeme. K životu, který by se mohl jmenovat „ AŽ“, tedy, až postavíme barák, tak budeme šťastní! Až udělám ty zkoušky, tak budu mít konečně klid. Až najdu toho pravého, tak se budu cítit jako opravdová žena.

7.9.2013 v 13:25 | Karma: 22,45 | Přečteno: 1674x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Mozek mi prosím nechejte!

„Zase mě zlobí ta zatracená ledvina!“ slyším vedle sebe a hned mě napadá a nahlas reaguji: „takže zlobíš sám sebe, že?“ „ Co to plácáš?“, „ No ty jsi tvá ledvina tak kdo jiný by tě měl zlobit, než ty?“ „ co to jsou za bláboly?“

2.8.2013 v 9:09 | Karma: 6,82 | Přečteno: 345x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

ODSTRAŇUJ, ODSTRAŇUJ, ODSTRAŇUJ!

Dnešní doba by se klidně mohla jmenovat Doba odstraněných prsních žláz Angeliny Jolie. Tak tuto dobu vnímám, jako dobu, kdy naše „vyspělá civilizace“ dospěla k životu plném odstraňování. Odstraňujeme „nebezpečné“ bakterie, aniž bychom věděli, co jsou zač a jakou plní na této zemi roli. Odstraňujeme nepříjemný zápach a necháme na sebe působit podivnou chemickou sloučeninu, odstraňujeme únavu a zanášíme si své tělo cukry tak, že se ještě více unavíme, odstraňujeme bolest a zakládáme si díky vedlejším účinkům léků na budoucí dlouhodobé nemoci, odstraňujeme nevhodné plody ze své dělohy, protože ač by byly tyto bytosti schopné žít a taky s tím na svět přišli, nechceme my žít s nimi, straníme se „jiných“ lidí, aniž bychom se snažili pochopit jejich odlišnost, a neuvědomujeme si, že nic není podle našich představ. Ale jaké vlastně jsou ty naše představy?

22.7.2013 v 8:08 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Ostatní

Milada Jašová

Důvěřuji ti, můj milý synáčku!

Pozoruji svého dvouročního syna, jak zvedá z talíře kousek chleba namazaného máslem a opatrně si jej přibližuje k ústům, v té chvíli mu spadne na stoličku, na které sedí. Zvedne ho a šťastně vloží do úst. Samozřejmě, že to ve mně trochu hrklo, ale jen trochu a vzápětí mě napadlo slovo: důvěra.

23.5.2013 v 8:08 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1107x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Zmačkaná krabice a partnerská krize

Můj muž má jeden úžasný talent, vše co vezme do ruky, se rázem promění v jakési moderní umělecké dílo, které ovšem ztratilo svou původní funkci. Budu konkrétnější, například krabice od žehličky už má přilepené víko, protože nebyla otevřena, ale utržena. Když se prostě čehokoli, co já běžně používám v domácnosti, dotkne, mění to svůj tvar. A to navždy.

11.3.2013 v 8:08 | Karma: 13,94 | Přečteno: 701x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Miluji svůj chaos

„Máš tady strašný chaos!“ řekla mi kamarádka. Podívala jsem se kolem sebe, je fakt, že jsem měla neumyté nádobí, ale v tom našem malém baráčku, je hned všechno vidět. Jindy jsem zase slyšela: „nechápu, jak to můžeš zorganizovat se svým chaotickým přístupem!“. Tak to jsem se už zamyslela, dělala jsem produkční léta a nikdy jsem neměla s tou prací problém, „no jo, ale ty to děláš tak nějak chaoticky na můj vkus!“ Já si od jisté doby takové věty neberu osobně, spíše se zamyslím, proč té mé kamarádce připadá, že mám všude chaos, když já se cítím báječně v klidu soustředěná, mám uklizeno v rámci možností, a dodělám vždy své povinnosti do konce.

19.2.2013 v 8:08 | Karma: 12,36 | Přečteno: 569x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Poděkovala jsem prasátku.

Umývám nádobí a přemýšlím, co ještě stihnu udělat, než začnu vařit oběd. Pak jdu uklidit rozsypané pastelky, poházené hračky, o které zakopávám, dám polodrahokamy zpátky na misku, přebalím počůraného synka a oblékám mu nové oblečení. V hlavě mi běží: „co vlastně uvařím dnes na oběd? Něco rychlého, ať to mám z krku a stihnu ještě vyprat a zamést podlahu“. Přeruší mě můj nahatý syn, protože se rozhodl při přebalování, že by to mohla být skvělá sranda utéct a nechat se honit po celém bytě nejlépe až do oběda.

13.2.2013 v 8:08 | Karma: 15,55 | Přečteno: 713x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

A to maso smrdělo....

Docela ráda si nakupuji jídlo dopředu na více dní. Bydlíme na kraji města, žádné supermarkety tady nenajdete, jen samoobsluhy, ve kterých se tak trochu zastavil čas. V naší „sámošce“ mají sice moc milé prodavačky, ale zelenina je tu většinou zapařená, ovadlá nebo už vykukuje hnědá barva, která určuje směr kompost. S ostatním zbožím je to podobné.Ale už jsem si zvykla. Zeleninu si radši pěstuji sama a na takové ty rýže, máslo a chleba si zajdu do té naší sámošky.

7.2.2013 v 8:08 | Karma: 38,10 | Přečteno: 5384x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Ten umí to a ten zas tohle….

Kdysi jsem si přála, být někým jiným. Cítila jsem, že nejsem dost dobrá, styděla jsem se projevovat. Tyto pocity ve mně vyvolávalo mé okolí, které na mě působilo. Můj otec, který mi předpovídal, že budu utírat kravám zadky. Má matka, která je sama tak nesebejistá, že mi stále opakovala, to nezvládneš, na to nemáš. Ve škole byl tlak hlavně na výkon, nikdo nás tam nenaučil být člověkem. Ze všeho co jsem se těch osm let učila, jsem především využila čtení, psaní, možná zeměpis, ale hlavně jsem se naučila přežít ve skupině jedinců se zcela odlišnými prioritami a představami o životě.

4.2.2013 v 8:08 | Karma: 13,87 | Přečteno: 416x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Proč ta paní vzdychala?

Dnes jsem byla nakupovat v obchodě nějaké dárky. V pánské konfekci jsem trčela nejdéle, dělalo mi docela problém vybrat ten správný svetr pro toho určitého člověka. Na rozdíl od mé kamarádky módní návrhářky, která koukne jedním okem a ví. Tak já tedy fakt nevím, mám prostě problém si tu věc představit na tom člověku. Možná to znáte, snažila jsem se a nešlo to, nešlo to, až mně z toho začal „bolet mozek“, jak říká malá dcerka od mojí kamarádky. Děti jsou v tomhle opravdu kouzelné.

1.2.2013 v 11:11 | Karma: 13,09 | Přečteno: 1447x | Diskuse| Společnost

Milada Jašová

Než mě potkal

moje vlasy voní po máku, mám ráda tichá rána sluncem zalitáznám tě z louky plné bodlákůje mi zima i když nejsem zabitáje mě hodně, ráno, večer, k oběduje mě moc a já to unést nesveduje mě špatně z vína příliš trpkéhoje mě samo, samo, samo bez něhoztišit nejde srdce plné kvílenínejde najít klíč k tomu bolenízalít vodou, zchladit nářek svůjnejde smát se, když ty nejsi můjbudím všechny, kteří tělo nemají tiším duši těmi co mě neznajítropím povyk koukej tady jsem!nevidíš mě? vedle sebe jdem!zavřu krám a zatáhnu roletumarnost vsákla do mně, to se nepletupůjdu dál a třeba najdu zklidněnív trošce vína a hlavě bolení

31.1.2013 v 11:00 | Karma: 7,72 | Přečteno: 402x | Diskuse| Poezie a próza

Milada Jašová

Brr, to je krásná zima!

Dojídám k snídani vánoční cukroví a přemýšlím nad tou velkou zimou venku, která konečně dorazila se vším všudy na náš dvůr a má první reakce je brrrr zíííma. Říkám si, co je na té zimě vlastně dobré? Když pomyslím na to, že bych se musela balit do tolika vrstev oděvů, vůbec se mi nechce ven, nejradši bych byla zalezlá doma a nic nepotřebovala. Jenže jíst se musí a tak do té zimy stejně půjdu a zmrznu a pak budu pod dekou rozmrzat. Teď mě napadá, že slovo zmrznout a rozmrzat je podobné slovu rozmrzelý, zajímavé že?

30.1.2013 v 11:00 | Karma: 8,81 | Přečteno: 267x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1304x
jsem maminka dvou ratolestí a manželka jednoho muže, arteterapeut, miluji přírodu, rostliny, zvířata, živly, barvy života. Arteterapie /http://moje-arteterapie.webnode.cz/  

autorka webu www.navrat-k-dusi.webnode.cz 

předsedkyně Spolku pro rodinu http://spolek-pro-rodinu.webnode.cz/